Uncharted 4

maxresdefault.jpg

 

עלילה:

לאחר 10 שנים, קשה להכיר בעובדה, אנצ’רטד 4 הוא האחרון בסדרת אנצ’רטד, ויהיה הדבר האחרון שראינו מדרייק, הגיבור הכריזמטי והחינני של סדרת אנצ’רטד. את אנצ’רטד 4 התחלתי ברגשות מעורבים, הייתי מאושר מרגע פתיחת הקופסא, שבועות לפני כבר התחלתי לספור את השעות. אבל כשהכנסתי את הדיסק לקונסולה, זה הכה בי, זו הפעם האחרונה שלי עם דרייק, לא יהיו עוד הרפתקאות אפיות, ובעוד כמה שעות, אחת הסדרות הטובות בהיסטוריית ה-Playstation (אם לא הכי טובה) תהיה מאחוריי. אבל לכל דבר טוב בעולם הגיימינג יש סוף, ומה שלא נגמר, הופך לפחות טוב עם הזמן , זה לא מן הנמנע. אף אחד לא רצה לראות את זה קורה לדרייק, בטח שלא אני. ואין מאושר ממני לבשר על כך, אנצ’רטד 4 מסיים בצורה מושלמת את הסדרה שנחרטה למליוני מעריצים בלב, ואף אחד לא יתאכזב.מספר שנים לאחר אירועי המשחק השלישי בהם הבטיח ניית’ן דרייק שהוא פורש, הוא התמסד עם אשתו אלינה פישר אותה הוא מכיר מהמשחק הראשון ועובד בעבודה רגילה בה הוא צריך להציל סחורה מסחרית שקבורה במעמקי האוקיינוס והוא מתמרן בין צלילות לבין עבודה משרדית משעממת. הוא חי חיים רגילים עם אשתו בבית צנוע בעיר, הם מתווכחים על מי יעשה את הכלים וידבר על היום ומנהלים חיי שגרה, דבר שאנחנו לא רגילים לראות מהזוג המדובר. בבוקר היום למחרת דרייק יושב במשרד ומטפל בעבודה משרדית שכוללת הרבה חתימות והרבה דפים, עד שנשמעות דפיקות .

מבעד לדלת נמצא סאם, האח דרייק השני ומי שלידיעתו של ניית’ן מת כבר 15 שנים לאחר נסיון בריחה כושל מכלא בפנמה. לאחר שהשניים נפגשים וניית’ן מספר לסאם על כל אשר עבר עליו בשלושת המשחקים האחרונים שעות ארוכות, מתברר שסאם בבעיות רציניות. בכלא הוא היה מדבר עם חברו לתא על אוצרו האבוד של הנרי אייברי, אחד הפיראטים המפורסמים בהיסטוריה שהאגדה מספרת שהחביא אוצר בשווי 400 מליון דולר (600 אלף דולר בימיו). בסיפוריו, סאם ציין שהדבר הראשון שהוא יעשה כשהוא ייצא זה להתחיל לחפש את האוצר הזה. לצערו של סאם, חברו לתא הוא ברון סמים גדול שנקרא הקטור אלאקזר שהבריח אותו מהכלא ודרש מסאם “אני רוצה חצי, יש לך שלושה חודשים”.  מה שמביא את גיבורינו לדילמה – “האם לשקר לאשתי ולחזור בי מההבטחה שלי כדי להציל את אחי? או שאסור לי לסכן את מה שיש לי”. אם הוא היה בוחר באופציה הראשונה, לא היה משחק, אז זה מביא אותנו לאופציה השנייה שמוציאה את האחים דרייק וסאלי (שכמובן נמצא במשחק כמו בכל שאר המשחקים) למסע הגדול בחייהם, למצוא את האוצר האבוד של הנרי אייברי ולהציל את סאם. אבל עד כאן על הסיפור, לא ארצה להרוס לאף אחד שום דבר.

מה שכן אני יכול וחייב לדבר עליו, זו בניית הדמויות. ניית’ן דרייק הוא דמות שנבנית כבר עשור ב-4 משחקים. באנצ’רטד 4 אנחנו מכירים דרייק קצת אחר, עדיין להוט אבל גם יותר חכם, הוא מבין ששום אוצר לא שווה את מה שיש לו בידיים – שזו המשפחה הקטנה שלו עם אלינה אשתו וסאלי שמשמש לו לדמות אב (או אפילו אח נורא נורא מבוגר) אך בעיקר, הוא החבר הכי טוב שלו. הלבטים של דרייק בקשר למסע בו הוא נמצא בולטים לאורך כל המשחק והשחקן יחלוק עם דרייק את הדילמה הגדולה ולא יהיה בטוח עד סוף המסע אם כל זה שווה את זה או לא. הזוגיות של דרייק ואלינה היא הזוגיות הכי מעניינת והכי מבוססת שאי פעם הייתה בגיימינג, היא נבנתה לאט לאט במשך שלושה משחקים ומה שאנחנו רואים באנצ’רטד 4 זו הזוגיות שלהם בשיאה, כשדרייק משקר לאלינה בקשר לכך שהוא יצא לעבודה במלזיה במקום הסיפור האמיתי, אנחנו נרגיש רע, שותפים לשקר, כך אני לפחות הרגשתי. הכותבים בנאוטי דוג הצליחו לעשות מהזוגיות הזאת את הזוגיות הכי מעניינת כאמור אי פעם בעולם הגיימינג ורגעי האושר והעצב של הזוג הזה, אלו דברים שיכנסו לכל מעריץ בזכרון.

משחקיות:

 אנצ’רטד 4 הוא לא משחק פתוח, אבל, הוא גם לא סגור כמו קודמיו. אנצ’רטד 4 כולל בתוכו אינספור אוצרות שניתן לאסוף, מכתבים מדהימים שחושפים סיפורים שקרו במקומות בהם נמצאו המכתבים  שיחות אופציונליות או פעולה מסוימת (לקחת תפוח, ללטף למור) ולא חסר מה לעשות. העולם מלא בדברים לעשות ולחקור ומומלץ מאוד לקחת את הזמן ולהסתובב באזור בו אתם נמצאים, גם אם אתם במכונית או בסירה, אל תתביישו לצאת לרגע, העולם המרהיב ביופיו של אנצ’רטד מלא בהפתעות, תהיו בטוחים לחוות כמה שיותר מהן אם לא את כולן.

העלילה מעולה, את זה הבנו. מה עם האקשן? עם החידות? עם הטיפוסים?
נתחיל מאחד הדברים שתעשו הכי הרבה במשחק, תטפסו, לטיפוס במשחק נוסף חבר חדש, חבל רב שימוש שמלווה את ניית’ן לאורך כל חלקי המשחק. תמצאו את עצמכם מתנדנדים עליו לא מעט, יורדים איתו, עולים איתו, יורים כשאתם מחזיקים בו , קופצים ממנו על אויבים, שוברים איתו דברים ומושכים איתו דברים ובמולטיפלייר אתם אפילו יכולים להשתמש בו בנשק למטרת הריגה במכה אחת מטווח קרוב. התוספת הזאת למשחק היא ממש במקום והיא משומשת בדרך מעולה שמוסיפה המון ליצירתיות הנדרשת בסגנון החדש של אנצ’רטד 4 שמעודד יצירתיות ומספר דרכים לאותה מטרה. קצת חבל שהוא נוסף רק במשחק האחרון כי יכול היה להיות נחמד אם הוא היה קיים מההתחלה, אבל לא בוכים על חלב שנשפך. בלי קשר לחבל, הטיפוס במשחק מרגיש מעולה והמערכת הגיעה לשיאה עם הטיפוס הכי חלק בהיסטוריית הסדרה כמצופה מהמשחק הראשון  של הסדרה על הדור הנוכחי. המערכת תהיה יותר פשוטה וסלחנית לשחקנים חדשים, והרבה יותר מספקת לשחקנים וותיקים.

וספת נוספת למשחק שלא נראתה או שנעשה בה שימוש קודם באופן הזה היא מערכת ההתגלשות, השנה תוכלו לוותר על הבילוי באשקלונה, יש לא מעט מגלשות באנצ’רטד 4, שבמקום סתם להיות שם, הן משמשות חלק חשוב ומשמעותי משלבים במשחק והן כוללות הרבה יותר מרק להתגלש בכיף אלא ידרשו קפיצות מתוזמנות היטב ולעתים גם שימוש בחבל במקביל, זוהי מערכת מעולה שמשומשת המון באחד הפרקים בסקוטלנד, יש הרבה שזה עלול לעצבן אותם אבל אני אישית נהנתי מאוד מהשלב ומהיצרתיות של בניית השלב. עוד דבר שנוסף ולא מצדיק פסקה שלמה זה מעין סכין שהשימוש היחיד שלה הוא לתפוס קירות שנועדו לזה ולהעניק קצת יותר עומק לשלבי הטיפוס מעבר ללחיצה ללא הכרה על כפתור ה-X. זו תוספת נחמדה אך לא אחד הדברים שייזכרו מהסדרה, עם זאת זה גם לא גורע בשום דרך.אנצ’רטד 4 לא מנסה לסטות מהנוסחה המנצחת של קודמיו ומשאיר את מערכת ה”קח מחסה ותירה” על תילה, הדבר היחיד שמשתנה בקטע הזה זו ההרגשה שלא מפסיקה להשתפר ממשחק למשחק. אלו מכם שאהבו באנצ’רטד 3 את האופציה לזרוק את הרימון בחזרה לאויב כנראה יתאכזבו לגלות שזה לא דבר שקיים גם במשחק הנוכחי, אין סיבה מובהקת אבל אני יכול לשער 2 סיבות אפשריות, או שזה לא ממש ריאליסטי והם רוצים להפוך את המשחק לפחות ארקיידי. או שזה ביטל משמעותית את רמת הקושי בקרבות ירי והם רצו להחזיר את האתגר למשחק. האמת שזה כן הפך את קרבות הירי להרבה יותר קלים ואני דיי בסדר עם העניין, הקרבות הרבה יותר מעניינים שאי אפשר לשבת מאחורי אותו מחסה עד סוף הימים בלי שיינזק (אם תתחבאו מאחורי ארגז לדוגמה, הוא יישבר לאחר מספר כדורים או רימון) ובלי שצריך לעבור ממחסה למחסה תחת אש.

ערכת שחשוב לדבר עליה היא מערכת ההתגנבות. התגנבות תמיד הייתה באנצ’רטד אבל לא ברמה מספיק גבוה, אנצ’רטד 4 בא לשנות את העניין והופך את ההתגנבות להרבה יותר מעניינת ומערבת. זה מתחיל במערכת חדשה לסימון אויבים , כדי שלא תופתעו ותוכלו לתכנן כמו שצריך את המבצע שלכם. אחד הדברים החשובים שנוספו כדי לקיים את עניין ההתגנבות זה.. דשא, דשא גבוה שבו דרייק יכול להתחבא מפני אויביו, זו תוספת מאוד חשובה ומביאה לחיים בצורה מושלמת את מערכת ההתגנבות החדשה. חוץ מדרכים נוספות להרוג את האויבים, מסתבר שיש שלבים שאפשר לעבור מבלי להרוג אף בן אדם אחד, מה שהופך את המשחק להרבה יותר מעניין ומאתגר, לדוגמה – אחד הגביעים שיש להשיג זה לסיים את אחד מהאזורים בסקוטלנד מבלי להרוג בן אדם אחד או להיתפס, בהצלחה ציידי גביעים!

דבר אחד אחרון שאדבר עליו בעניין המשחקיות היא הפאזלים, אנצ’רטד 4 כולל לא מעט פאזלים, הם לא מתאגרים ברמה של להיתקע עליהם שעות אך הם נורא מעניינים, והסיפוק כשעוברים כל אחד מהם הוא יוצא מן הכלל. הפאזלים יערבו בנוסף לחשיבה גם טיפוס שכולל יותר מהטיפוסים הרגילים על בניינים, פיצוצים, מתמטיקה ו..סמארטפונים. הפאזלים באנצ’רטד 4 הם לטעמי הטובים ביותר מכל הסדרה והם בהחלט נעשו בצורה מושלמת, 

המולטיפלייר:

המולטיפלייר של אנצ’רטד 4 שונה בהרבה מהמולטיפלייר בקודמים. ה-CO OP הוסר מהמשחק לצער מי שמחבב אותו, אך חווית השחקן נגד שחקן הפכה הרבה יותר טובה וייחודית, מה שעשוי להחזיק את המולטיפלייר בחיים יותר ממה שהמשחקים הקודמים החזיקו. השינוי המרכזי הוא היכולות המיוחדות שהתווספו למשחק שהופכות אותו למשחק מעניין וצבעוני הרבה יותר, המולטיפלייר של אנצ’רטד 4 יכול להחזיק בכיף מספר שעות, ואם תרצו לפתוח את כל הנשקים, התנועות והכוחות המיוחדים ל-loadouts משלכם, תוכלו להעביר עליו אפילו עשרות שעות. מה שלא אמור להיות משעמם במולטיפלייר שבסך הכל עושה עבודה טובה ביחס להיותו חלק ממשחק שנשען בעיקר על הסינגלפלייר. אגב, חשוב לציין שהמולטיפלייר רץ על 60FPS.

 

גרפיקה:

אנצ’רטד 4 הוא אחד המשחקים היפים ביותר,הנופים מדהימים, העולם מרגיש חי, חופי מדגסקר נראים כל-כך טוב שזה עושה חשק לקפוץ לים, הצמחיה פראית ונמצאת בכל מקום כמו שמצופה מג’ונגל ולא חסכו בפירוט על שום עלה והאור והצל נראים מושלם.הבעות הפנים של הדמויות הופכות את המסע הכי רגשי של דרייק להרבה יותר מרגש וחי עם הבעות שמביעות בצורה מושלמת את רגשות הדמויות בכל רגע נתון ב-cut scenes המעולים של המשחק. בכלל הדמויות נראות מושלם והן מוצגות באחת הדרכים הטובות ביותר שדמויות אי פעם נראו על הדור הנוכחי. המשחק רץ על 30 פריימים לשנייה, דבר שלא פוגע בכלל במשחק, וגם אלו מביניכם שלא מסוגלים לסבול 30 פריימים לשנייה יסתדרו.

אז לסיכום:אנצ’רטד 4 שולח את דרייק לפרישה סופית, בדרך הכי טובה שאפשר עם סיום מושלם לסדרת המופת של נאוטי דוג. מצד אחד, אני אתגעגע, ביחד עם עוד מליוני המעריצים של הסדרה. מצד שני, אני שמח שככה אנחנו נפרדים מהגיבור הכריזמטי ומהסדרה, לפני שזה נהיה מרוח ומאוחר מדי. אני נורא סקרן לגבי הפרוייקטים העתידיים של נאוטי דוג. ואני סומך עליהם שהם ימשיכו לעשות מה שהם עושים הכי טוב וימשיכו לספק משחקים שיתמודדו כל שנה מחדש על תואר משחק השנה.

 

תמונות:
uncharted-4-a-thiefs-endtm20160503200423.jpglandscape-1456328043-gaming-unchartered-4-screenshot-05.jpgUncharted%2B4%2B10-ed.jpgUncharted-4-01-GQ-4May16_b.jpg maxresdefault.jpg

 

סרטונים: