רוצים להשתתף בפעילויות כיפיות?
- לחצו כאן בשביל עוד פרטים

[מדריך] א-ב לכתיבת סונגפיק - כתיבת אופי דמות

ke0t0f7.png
א-ב לכתיבת סונגפיק
אופי הדמות

אופי הוא מקבץ תכונות המאפיינות אדם מסוים . תכונות אלו לרוב לאו דווקא זהות לחלוטין לסביבה בה הוא נמצא. ישנם סיפורים בהם האופי של הדמויות נותר במהלך כל העלילה כשם שהיה ביום בו נתקלנו בדמות לראשונה ויש סיפורים בהם רואים פיתוחים באופי הדמות. בדרך כלל דמות שעוברת פיתוח מסוים במהלך העלילה נחשבת לדמות עגולה, בעוד דמות שנשארה כפי שהייתה נחשבת לדמות שטוחה. משהבנו נקודה זו, עולה השאלה, כיצד אנו יכולים באמצעות סונגפיק להראות שינוי החל בדמות מסוימת? הרי בדרך כלל השינוי אותו עוברת הדמות נמשך במהלך עמודים רבים, אז כיצד באמצעות שיזור העלילה בין בתי השיר נוכל לפתח את הדמות?

התשובה לכך פשוטה למדי אך לפני שניכנס לעומקה, אני ממליצה לכם לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
א. האם הדמות מבוססת על פאנדום מסוים (כלומר, האם הסונגפיק אותו אתם כותבים מבוסס על דמות מסרט, סדרה, ספר, משחק הקיימים)?
ב. האם  הדמות היא פרי עטנו? (כלומר האם הדמות היא דמות נטורל שאנו יוצרים מאפס).

אופי קאנוני (מבוסס פאנדום מסוים) - במידה ואנו בוחרים לכתוב סונגפיק שהדמות המככבת בו מבוססת על דמות מפאנדום מסוים, עלינו להיות ערים לעובדה שעל מנת שהתוצר הסופי שלנו יהיה אוטנטי ונאמן למקור עלינו לכתוב את הדמות על פי האופי אותו הקנה לה המחבר המקורי שלה, זאת משום שרבים מאלה שכן מכירים את העלילה ממנה לקוחה הדמות וודאי מכירים אותה ואת אופייה וייתכן ששיבושים הנובעים מחוסר דיוקים קריטיים הנוגעים לדמות עשויים קצת לפגום להם בחווית הקריאה, דוגמא לכך תוכלו לראות בדוגמא הבאה - קחו לדוגמא את הזאב מהסיפור כיפה אדומה, כולנו יודעים שהוא אוהב לאכול הכול, מה לדעתכם היה קורה אילו פתאום במקום ללכת ולטרוף את סבתא של כיפה אדומה הוא היה מגיע לביתה, דופק שלוש פעמים בדלת, נכנס לבפנים ומכין עם הסבתא תפוחי אדמה בתנור כי הוא בכלל צמחוני, נכון זה הבדל דרסטי במיוחד, אבל בואו נודה שבמידה ותקראו סיפור ופתאום תיתקלו בסיטואציה הזו אתם וודאי תופתעו, במקרה של הדוגמא הזו אני מניחה שלטובה, אבל במידה ומדובר בסיפור שבו אחת הדמויות שאתם מעריכים מופיעה וזה שכתב את העלילה המחודשת המבוססת עליה בכלל לא עמד על קווי אופיה אלה רק לקח את שמה ואת הסביבה שלה, וודאי תרגישו בכך שזה פחות זורם בקריאה ומרוב כל נקודות השוני שתיראו בין שתי הדמויות שאמורות להיות אחת ייתכן שתעצרו באמצע הקריאה ותעברו לסיפור אחר. לכן במידה ואתם בוחרים לכתוב סונגפיק המובסס על דמות קאנונית, המלצה שלי אליכם היא שתקראו את הסיפור שבו היא מופיעה מחדש, תנסו להתחבר אליה ולרדת לעומקה וככה יהיה לכם קל יותר לכתוב קטעים המכילים את דמותה בהם. אם זאת למרות כל האמור להעיל, הגיוני שנוסיף לדמות הזו גם אלמנטים אישיים, כלומר אפשרי שאופי הדמות יתחיל בצורה הזהה לאופי אותו יצר המחבר המקורי לדמות ואחרי תהליך מסוים שנעביר בו את הדמות האופי שלה ישתנה במעט, דבר כזה יתקבל בברכה.

אופי נטורל (אופי אורגינל שיצרנו) - אם אנו בוחרים לכתוב סונגפיק על פי דמות מקורית עלינו לדעת לשלב את אופיה במהלך הקטעים ככה שהקורא יוכל גם להכיר אותה בדרך וגם לראות את השינוי אותו היא עוברת במהלך הסיפור (במידה כמובן ואנו רוצים שהיא תעבור שינוי מסוים), בדרך כלל על מנת לכתוב את אופי הדמות, עלינו פשוט לספר עליה באופן טבעי, אין לזה יותר מדי כללים פשוט תזרמו עם זה.

החלטנו מי תהיה הדמות הראשית של הסיפור וסגרנו בראשינו כיוון לעלילה, כעת עולה השאלה, כיצד אנו מפתחים את הדמות במהלך העלילה? הדרך הפשוטה ביותר היא פשוט לשמוע את השיר, תשמעו אותו פעם, פעמיים שלוש, חלקו אותו לכמה חלקים, תוודאו שהשיר הזה אכן מתאים לדמות עליה בחרתם לכתוב ואחר תכתבו את הסיפור שלכם כמו כל סיפור רגיל אחר שהייתם כותבים, כתבו אותו ככל שהיד שלכם תוכל להיסחף ואחרי שכבר סיימתם לכתוב את כל העלילה פשוט שזרו אותה במהלך השיר, בדרך כלל מה שיקרה זה שפשוט הקטעים ישתלבו בהתאם לשיר אפילו בלי שתכתבו כל קטע פר בית מסוים.

במידה ואתם רוצים אתם יכולים גם לכתוב בשיטה נוספת שהיא פחות זורמת אבל יש כאלה שהיא נוחה להם יותר והיא פשוט להסתכל כל פעם על בית נפרד ועליו פיו לכתוב את הקטע המסוים של העלילה, שיטה זו היא גם נחמדה וחביבה והיא לפעמים יותר נוגעת לבתים עצמם ולשיר אבל יש בה נקודת מלכוד והיא הזרימה, יש פעמים שקטעים שכל קטע בהם מבוסס על בית מסוים קשה לאגד אותם בסוף לסיפור אחד שלם שהשיר ברקע הוא שיר שמטרתו להביא לעלילה רובד נוסף ולא לקחת את כל הפוקוס אליו, לכן למרות שהשיטה הזו יותר מתאימה לכתיבת העלילה פר שיר ואנו יכולים ממש באמצעות השיטה הזו לפתח את אופיה של הדמות בהתאם למילים והמנגינה, עדיין ייתכן שבתוצאה הסופית נקבל קטעים יפים, אך הפס המאחד שלהם שמטרתו להפוך את הסיפור לעלילה אחת יהיה מטושטש מכדי להחשיב אותם יחדיו ליצירה שלמה. לכן למרות ששיטה זו היא אחלה שיטה להצגת אופיה של הדמות והמחשתו באמצעות קווי השיר אני פחות נוהגת להשתמש בה.

 

1 תגובות

  • מאת @Ishailg
    06/04/2018

    נייס נייס
    בעלי התג הסגול מסבים גאווה בספין כולה